Makuja ja mielipiteitä
“Tämä työ on opettanut paljon niin toimialasta kuin viineistä yleisesti”, toteaa Norexin tuotepäällikkö Tiina Tuukkanen. ”Tulin ihan pystymetsästä tälle toimialalle. Aiemmin tunsin viinit lähinnä punaisena, valkoisena ja kuplivana. Nykyään suhtaudun toisin ja lasissa pyörittäminen, haistaminen ja värin katsominen ovat osa viininjuontia.” Vaikka ymmärrys ja tietämys ovatkin syventyneet matkan varrella, yksi asia ei ole muuttunut. “Edelleen, tärkeintä on maku ja oma mielipide. Jos jokin viini on mielestäsi hyvää, se on hyvää, Jos se on pahaa, sitä ei tarvitse juoda, vaikka ammattilaiset kuinka sitä hehkuttaisivat”, Tiina huomauttaa.
Ikuisuuskysymys: onko etiketillä väliä? “Minä kyllä saatan ostaa viinini etiketin mukaan”, Tiina naurahtaa. “Jos etiketti on niin hauska, että se saa pysähtymään ja palaamaan pullon luo, niin ehdottomasti! Itse asiassa ensimmäinen iso asia, johon pääsin vaikuttamaan tuotepäällikkönä, oli Parés Baltà Brut b:n etikettimuutos. Oli huikeaa miettiä, miltä tuotteen tulee näyttää. Jos nyt vertaa vanhaa ja uutta, on ero radikaalisti muuttunut – ja todella hyvään suuntaan! Pullo näyttää kivalta ja erottuu hyllystä.”
Isosta pieneen
“Alkuun tänne työhöntulo oli kulttuurishokki”, isosta yrityksestä Norexille siirtynyt Tiina kertoo. Satoihin ja tuhansiin työkavereihin tottuneena hän muistaa katselleensa kollegoitaan ja ihmetelleensä, että tässäkö kaikki ovat. Nyt tilanne jo naurattaa. “Verrattuna isoon yritykseen, tykkään pienestä todella paljon. Tämä on minulle sopiva yrityskoko: tiedän tasan tarkkaan, keneltä menen kysymään mitäkin. On myös ihanaa, että kaikki ovat tässä lähellä, meillä on tiivis porukka ja hyvä yhteishenki.”
Työnantajastaan Tiinalla on vain hyvää sanottavaa. “Minulle on mahdollistettu tosi paljon, annettu isoja ja merkittäviä projekteja vedettäväksi. Aloitin tuotekoordinaattorina ja nousin siitä tuotepäällikön hommiin. Näen sen niin, että minun taitoihini luotetaan ja uskotaan, että pystyn tekemään töitä täällä.”
Toinen ero pienen ja ison työnantajan välillä on Tiinan mukaan rentous ja ilmapiiri. “Aiemmassa yrityksessä oli vahva työilmapiiri, vapaalla ei tehty yhdessä mitään. Täällä se ero ei ole niin raju”, hän miettii.
Vaikka alkoholijuomien toimialalla on omat erikoisuutensa, ei Tiina näe viinien markkinoinnilla ja myynnillä kovinkaan suurta eroa tuotteisiin, joiden parissa työskenteli aiemmin. “Ihmiset, jotka eivät ole alalla, saattavat jollain tasolla ihannoida tätä toimialaa. Itse en koe tätä erilaisena, kun mietitään perustekemistä”, hän miettii. “Meidänkin tulee saada uusia tuotteita markkinoille, meidänkin tulee uudistua ja jatkuvasti etsiä jotain uutta. Tämä siis kuulostaa hohdokkaammalta kuin mitä se on: excelin pyörittämistä”, Tiina nauraa, mutta toteaa, ettei arki tokikaan ole tylsää.
Mitä Tiina sitten meinaa seuraavaksi tehdä – alkaako juomat olla jo juotu? “Ei todellakaan”, hän nauraa. “Olen tykännyt tästä niin paljon, ettei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi etsiä jotain muuta. Minulla on vielä paljon opittavaa ja koettavaa.” Myös alkuvuoden messut Pariisissa on Tiinan uralle uusi aluevaltaus. “Sitä kautta pääsee itse vaikuttamaan omaan portfolioon, mahdollisten uusien päämiesten kautta. Kasvan tähän rooliin koko ajan enemmän sisälle ja haastetta on riittävästä.”