Rakkaus viineihin ja jatkuva oppimisen nälkä
”Tuotteet, ehdottomasti. Ja jatkuva uuden oppiminen ja uusien tuotteiden löytäminen”, kertoo Norexin tuotepäällikkö Veera Moilanen, kun häneltä kysytään, mikä työssä inspiroi eniten. “Kyse ei ole vain tuotteista, vaan niiden takaa löytyvistä tarinoista, laaduista ja kulttuureista, jotka tekevät viinialasta jatkuvasti kiehtovan”, hän lisää. Veera on myös oppinut, ettei työssä koskaan tule valmista – viineissä ja niiden maailmassa riittää aina uusia ulottuvuuksia löydettäväksi.
”On palkitsevaa löytää tuotteita, joissa näkee potentiaalin. Silloin pääsemme tarjoamaan asiakkaille juomia, jotka täydentävät makuelämyksiä ja kertovat oman tarinansa”, hän sanoo. Veeran innostus kumpuaakin intohimosta tuotteiden alkuperää ja laatua kohtaan ja tämän hän toivoo näkyvän kuluttajien suuntaan.
Trendit ja viinialan tulevaisuus: vastuullisuus ja kuluttajien kasvava tietoisuus
Veera pohtii viinialan kehitystä tulevaisuuden näkökulmasta: kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen vastuullisuudesta ja eettisyydestä näkyy jo osin myös viinimaailmassa. ”Nykyään yhä useampaa kiinnostaa, mistä viini tulee, onko se luomua tai onko sillä eettisiä sertifikaatteja.” Hän näkee tämän kehityksen viitoittavan tietä kohti kestävämpää viinikulttuuria, jossa laatu ja alkuperä ovat avainasemassa.
“Myös Alkon tarjoama vihreän valinnan merkintä ja kevyempien lasipullojen suosiminen ohjaavat kuluttajia ympäristöystävällisempiin valintoihin.” Veera toivoo, että viinikulttuuri kehittyisi Suomessa samaan tapaan: kohti korkeampaa laatua, joka korostaisi elämyksellisyyttä ja antaisi viinille roolin osana kulinaristisia kokemuksia. ”Ihmiset voisivat innostua siitä, mitä he juovat – laatu voisi nousta määrän ohi.”
Perinteiden ja teknologian kohtaaminen viinialalla
Veera näkee myös digitalisaation ja tekoälyn kehityksen tuomat mahdollisuudet. ”Tekoälyä hyödynnetään jo jonkin verran esimerkiksi etikettien suunnittelussa ja se voi auttaa vaikkapa tuotekuvauksissa.” Potentiaalia kasvulle on. “Tekoälyn hyödyntäminen esimerkiksi analysoinnissa ja trendien ennustamisessa voi auttaa alan toimijoita valmistautumaan entistä paremmin markkinoiden muutoksiin ja kuluttajien kysyntään”, hän pohtii.
Samaan aikaan Veera kuitenkin painottaa ihmisten välisten suhteiden säilyvän alalla edelleen tärkeinä. ”Mitä paremmin tuntee omat yhteistyökumppaninsa ja tuotteet, sitä paremmin osaa toimia heidän kanssaan ja vastata tarpeisiin.”
Intohimosta menestystarinoihin: työtä yhteisten tavoitteiden puolesta
Vaikka tuotepäällikön työssä on toisinaan turbulenssia ja haasteita, on Veeran mielestä osa työn viehätystä näiden tilanteiden voittaminen yhdessä tiimin kanssa. ”On toki hieno tunne, kun näkee, että uusi tuote menestyy, tai voittaa vaikka Alko-listauksen. Uskon työn kuitenkin olevan enemmän kuin vain tuloksia – siinä on myös merkityksellisyys ja kokemus onnistumisesta yhdessä”, hän summaa. ”Se, että kumppani tai kollega sanoo, että on ollut mukava tehdä töitä juuri minun kanssani, tuntuu erityisen hyvältä”, Veera sanoo hymyillen.