Matin maailma: tuotepäällikön arkea ja unelmia juomabisneksessä

Alkoholiala on jatkuvasti kehittyvä toimiala, jossa uutuuksien tuominen markkinoille vaatii tarkkaa analyysia, rohkeutta ja ripauksen luovuutta. Norexin tuotepäällikkö Matti Hirvonen on työnsä äärellä kuin kalastaja meren rannalla – jatkuvasti valmiina tarttumaan mahdollisuuksiin ja navigoimaan haasteiden läpi. Mutta mitä hänen työnsä pitää sisällään ja mikä häntä motivoi?

Inspiraatiota haasteista ja tiimityön voimasta

Kun Mattia pyydetään kuvailemaan, mikä häntä työssä inspiroi, vastaus on yksinkertainen, mutta merkityksellinen: ”Pitää olla hereillä koko ajan kaikessa tekemisessä.” Juomabisnes on dynaaminen ala, jossa kuluttajatrendit, uutuudet ja markkinoiden muutokset asettavat tuotepäällikön jatkuvasti uuden eteen. ”Haasteet tekevät työstä kiinnostavaa. On palkitsevaa nähdä, kun vaikeudet voitetaan ja jokin toimii paremmin kuin uskalsimme odottaa.”

Vaikka työ edellyttää itsenäisyyttä, Matti korostaa työyhteisön merkitystä. ”Meillä on todella hyvä tiimi Norexilla. Selkänojaan voi aina luottaa, kun etsitään ratkaisuja yhdessä.” Tämä tiimin tarjoama turva ja tuki antaa Matille voimaa myös silloin, kun paineet kasaantuvat. ”Kun ongelmat eskaloituvat, on tärkeää tarttua härkää sarvista ja keskittyä siihen, mihin voimme vaikuttaa.”

Rauhalliset aamut ja vaihtelevat päivät

Matin arki on monipuolista, eikä yksikään päivä ole samanlainen. Hän aloittaa aamunsa rauhallisesti ennen muun perheen heräämistä. ”Juon kahvin, katson uutiset ja vien koiran. Se on minun rauhallinen hetkeni ennen päivän kiireitä.” Työpäivät alkavat varhain – usein ensimmäisenä – toimistolla, sillä Matti nauttii kollegoiden seurasta. ”Tykkään olla työkavereiden kanssa. Heidän kanssaan ideointi ja keskustelu on tärkeä osa työtäni.”

Päivien kulku vaihtelee vuodenajasta ja projekteista riippuen. Toisinaan fokus on tarjouslaskelmissa ja markkina-analyysissä, toisinaan yhteydenpidossa päämiehiin. ”Ainoa vakio työpäivässä on lounas”, Matti naurahtaa. ”Kaikki muu elää tilanteen mukaan.”

Uutuuksien luomisen taikaa

Tuotepäällikön työssä uutuuksien kehittäminen ja markkinoille tuominen on jatkuva prosessi. Matti analysoi markkinoita tarkkaan etsiäkseen, mikä voisi menestyä. ”Esimerkiksi trooppiset maut, kuten ananas, ovat nyt suosittuja,” hän kertoo, samalla korostaen, että uutuuksien tuominen vaatii rohkeutta ja hyvää tiimityötä. ”Kun löydän idean, tuon sen tiimin pohdittavaksi. Yhdessä arvioimme, voisiko se toimia markkinoilla.”

Jos Matti saisi täysin vapaat kädet kehittää uuden tuotteen, hän valitsisi jotain ainutlaatuista. ”Vegaaninen kermalikööri voisi olla seuraava iso juttu. Vegaanisuus on kasvava trendi ja kuluttajat kaipaavat vaihtoehtoja.” Vaikka uutuudet ovat työn kohokohtia, hän myöntää, että vain pieni osa niistä jää pysyvästi elämään. ”Valitettavasti 90 prosenttia uutuuksista kuolee vuoden sisällä.”

Suomalainen juomakulttuuri ja tulevaisuuden trendit

Matti seuraa tarkasti suomalaisten juomatottumuksia ja markkinoiden muutoksia. Hän nostaa esiin kasvipohjaisten tuotteiden suosion ja kuluttajien kiinnostuksen uutuuksia kohtaan. Toisaalta hän on huolissaan taloustilanteen vaikutuksista: ”Taloustilanne ohjaa kuluttajia edullisempiin tuotteisiin, mutta uutuudet kiinnostavat silti.”

Kun keskustelu siirtyy vahvempien alkoholijuomien myyntiin päivittäistavarakaupassa, Matilla on selkeä kanta. ”Toistaiseksi Alkon kanava toimii hyvin. Mikäli maailma muuttuu, niin siihen suhtaudutaan avoimin mielin.”

Persoonallisuus on vahvuus

Norexin työyhteisö on Matille tärkeä. Hän kuvailee sitä paikkana, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Porukkaa hän kuvailee Avangersin kaltaiseksi jengiksi, joilla jokaisella on oma supervoimansa. ”Täällä talossa on persoonia. Täällä myös kannustetaan siihen, että tuot itsesi ja oman luonteesi osaksi tiimiä.” Jos Matti rekrytoisi uuden tuotepäällikön, hänen neuvonsa olisi yksinkertainen: ”Ole oma itsesi. Siitä on hyötyä sekä sinulle että tiimille.”

matti hirvonen

Matti Hirvonen

Tuotepäällikkö, väkevät

matti.hirvonen@norex.fi

050 410 1709

Jaa
Tervetuloa Norex Selected Brandsin sivustolle Sivusto on tarkoitettu vain 18 vuotta täyttäneille.