
Uusi vahvistus Pohjoiseen – Petri Määttä tuo vankan kokemuksen ja strategista näkemystä
Pohjois-Suomen alueella voi törmätä uuteen norexilaiseen, sillä Petri Määttä on aloittanut alueen avainasiakaspäällikkönä.
Petrin vastuualue on laaja – se ulottuu Itä-Suomesta aina Kilpisjärven maisemiin asti. Hän naurahtaa itsekin alueensa laajuudelle: ”Minulle Oulu–Helsinki-väli tuntuu jo melkein kevyeltä päiväretkeltä verrattuna siihen, miten pitkiä matkoja täällä oikeasti ajetaan. Juuri tänään ajan Lappiin tapaamaan asiakasta 400 km päähän.
Pohjoisen miehellä ravintola-alan juuret vahvasti Oulussa
Petri on aito pohjoisen kasvatti Pellosta, Napapiirin pohjoispuolelta. Nuorena tie vei ensin Tornion kautta Vaasaan opiskelemaan hotelli- ja ravintola-alaa, jonka jälkeen hän päätyi Ouluun – kaupunkiin, jossa hän teki pitkän ja hienon uran ravintola-alalla.
”Kolmekymmentä vuotta vierähti Oulun keskustan baareissa ja ravintoloissa. Varsinkin 90-luvun lopusta 2010-luvun alkuun oli mahtavaa aikaa. IT-alan yritykset Nokian vanavedessä käyttivät paljon ravintolapalveluita. Se antoi paljon tilaa luovuudelle ja antoi eväät jatkuvalle kehittymiselle”, Petri muistelee hymyillen.
Petrillä on myös palkintoja taskussaan, muun muassa ravintola-alan arvostettu Pro-palkinto, jonka hän sai vuonna 2020 baarimestari-sarjassa.
Uuden edessä – Norex tuli vastaan juuri oikeaan aikaan
Vaikka Petri viihtyi ravintola-alalla, joskus pitää tarttua uuteen, kun siihen tulee mahdollisuus. Hän innostui opiskelemaan palveluliiketoiminnan kehittämistä Laurea-ammattikorkeakoulussa Espoossa ja myöhemmin opiskelu vei hänet Lapin yliopistoon opiskelemaan matkailututkimusta. Vielä tässä vaiheessa ravintola-alalta vaihtaminen ei ollut mielessä.
”Olen aina ollut utelias ja halunnut oppia uutta. Korona-aikana aloin miettiä, että suunnitelmallinen itsensä kehittäminen on minun juttuni, kuten se oli aina ollutkin. Kun sitten näin Norexin työpaikkailmoituksen, ajattelin pitkän harkinnan jälkeen, että miksei – vaikka olin aina vitsaillut, että alkoholikauppiasta minusta ei tule ikinä. Mutta kuinkas sitten kävikään!”, Petri kertoo naurahtaen. Norex oli tuttu yrityksenä asiakkaan näkökulmasta ja haettavan työn edeltäjät olivat olleet tuttuja 30 vuoden ajan.
Työnhaku tapahtui spontaanisti aivan hakuajan viimeisillä minuuteilla ja Petrin iloiseksi yllätykseksi Norex innostui juuri hänestä.
”Jos olisin tiennyt, miten hauskaa ja mielenkiintoista tämä työ on, olisin voinut miettiä ostajan roolin vaihtamista myyjäksi vaikka aikaisemminkin. Tämä on ollut todella positiivinen yllätys kaikin puolin. Toisaalta olen onnellinen, että en ikinä kyllästynyt ravintolatyöhö ja sain muuttaa toimenkuvaani eri aikakausina.”
Asiakaslähtöistä kehittämistyötä Lapissa
Uudessa roolissaan Petri näkee mahdollisuuden hyödyntää laajaa kokemustaan myös asiakasyritysten kehittämisessä, ei pelkästään tuotteiden myynnissä. Hänelle on tärkeää tuottaa asiakkaalle aidosti lisäarvoa:
”En halua olla vain tuotteiden myyjä, vaan tuoda lisäarvoa sekä asiakkaalle että työnantajalle. Olennaista on olla hyödyllinen kaikille ja ymmärtää asiakkaan tarpeet sekä toimialan erityispiirteet.
Petrin mukaan Norexin vahvuus pohjoisessa onkin juuri paikallinen läsnäolo, mikä erottaa sen monista kilpailijoista.
Vaikka Petrin työ sisältää paljon yksinäisiä kilometrejä tien päällä, ei yhteistyö työkavereiden kanssa kärsi lainkaan pitkistä välimatkoista.
”Onneksi meillä on hyvä yhteishenki ja digitaaliset työkalut. Olemme jatkuvasti yhteydessä Teamsin kautta ja totta kai silloin tällöin nähdään kasvotustenkin – seuraavaksi tapaamme myyntiporukan reissulla Lissabonissa”, Petri kertoo ja jatkaa kehuen erityisesti sitä, kuinka Norexilla työkaverit auttavat aidosti toisiaan. ”Kukaan ei tuijota pelkästään omaan tekemiseensä, vaan me kaikki ollaan oikeasti samassa veneessä. Se on ollut tosi hieno huomata.”
Strategista ajattelua hyvällä fiiliksellä
Norexin tapa tehdä työtä vetoaa Petriin myös siksi, että yrityksessä toimintatavat on mietitty yhtä tarkasti kuin huomattavasti isommissa. ”Minua kiehtoo ajatus siitä, että voimme pienenä toimijana tehdä asiat yhtä laadukkaasti kuin isotkin. Se motivoi joka päivä oppimaan lisää ja viemään asioita eteenpäin. Minulla on sellainen olo, että olen juuri nyt siellä, missä pitääkin olla. Ja odotan innolla, että pääsen tekemään ja oppimaan lisää yhdessä asiakkaiden ja uusien työkavereideni kanssa.”
Tervetuloa joukkoomme, Petri!
