aatu ståhlhammar norex

Kaikki lähtee vieraanvaraisuudesta

”Aidosti välitämme kumppaneista, ja haluamme olla kehittämässä molempien bisnestä oikeaan suuntaan. Tuemme toinen toisiamme. Se on todella tärkeää”. Näin kertoo Norexin Key Account Manager ja Brand Ambassador Aatu Ståhlhammar. Hän on tehnyt pitkän, jo noin 15-vuotisen uran ravintola-alalla, jolle päätyminen tapahtui alun perin sattumalta hänen työllistyttyään nuorena aikuisena yökerhoon tiskin taakse.

Tie on sittemmin vienyt ravintoloihin joka koossa ja muodossa erityisenä fokuksena cocktailbaarit. Ura on kantanut Suomesta esimerkiksi Australiaan asti ja sittemmin myös alkoholijuomayrityksiin. Cocktailbaarikokemuksen ansiosta hänen erikoisosaamistaan ovat väkevät, mutta myös uuden maailman viinit ovat hänelle tuttuja uran vietyä maailmalle Australiaan saakka. Monipuolinen kokemus on edelleen eduksi monella tavalla; esimerkiksi asiakkaiden bisnestä ja tarpeita on helpompi ymmärtää, kun pystyy eläytymään niihin omien kokemusten kautta.

Samanhenkisten ja samat arvot jakavien oman alan ihmisten kanssa on ollut tietysti myös helppo ystävystyä. Suhteet ja laaja verkosto kantavat asiakaskokemukseen asti. ”Suhde ihmisiin on kaikkein tärkein, niin henkilökohtainen kuin yrityksen suhde. Lähes kaikki asiakkaat ovatkin minulle hyviä tuttuja ja jopa ystäviä.”

Aatun tontti Norexilla on monipuolinen. Silloin kun hän ei ole asiakastapaamisissa, saattaa Aatun löytää toimistolta kehittelemästä uusia ideoita tuotepäälliköiden kanssa tai vaikkapa markkinointihuoneesta luomasta uusia markkinointisuunnitelmia. Erittäin tärkeää hänelle on myös muun myyntitiimin kanssa sparrailu. Työhön kuuluvat lisäksi kiinteästi tapahtumat, koulutukset ja tastingit.

Työkavereissaan Norexilla Aatu arvostaa etenkin kollektiivista asiantuntemusta ja syvällistä ymmärrystä suomalaisesta alkoholimarkkinasta. Omat arvot kohtaavat Norexin arvojen kanssa.

Kohti parempia juomatottumuksia ja sen yli

Ammatillisesti tärkeimpinä ohjenuorina ja tavoitteina hän nimeää vieraanvaraisuuden, ravintola-alan ja juomakulttuurin kehittämisen sekä ihmisten auttamisen, ja nämä näkyvät hänen työssään päivittäin. Molemminpuolinen luottamus, yhteisymmärrys ja aito kiinnostus asiakkaan kannalta parhaisiin ratkaisuihin ovat ihmisläheiselle Aatulle itsestään selviä asioita.

Hänellä on myös palava halu kehittää alaa eteenpäin kohti parempia juomatottumuksia ja parempaa vieraanvaraisuutta. Halu kehittää alaa on huomioitu myös kansainvälisesti, sillä hän on ehdolla Pohjoismaiden Bartenders’ Choice Awards -kilpailussa maaliskuussa 2023.

Vieraanvaraisuus, hospitality, tulee esiin Aatun työssä niinkin, että hän viittaa esimerkiksi kouluttamassa ollessaan asiakkaisiin aina mieluiten vieraina. Pienelläkin sanalla on merkitystä ajattelutavan kannalta, ja hän näkee sen parantavan ravintola- tai baarikokemusta kokonaisuudessaan. ”Siinä on ihan erilainen ja lämpöisempi tunnelma, kun ajatellaan, että teemme tätä vieraita varten.”

Samoin Aatulle on tärkeää lisätä ravintola-alan arvostusta itsessään ja tuoda esille alan ammattilaisten osaamista. Hän onkin yksi Good Ones -kilpailun järjestäjistä, johon voi hakea kuka tahansa ravintola-alalla työskentelevä matalalla kynnyksellä. Tärkeimpiä avaimia kilpailussa menestymiseen ovat loistavat asiakaspalvelutaidot, vieraiden toiveiden huomiointi ja elämysten luominen.

Ravintola-ala on viime vuosina ollut myllerryksessä koronapandemian aikaisten pitkien sulkujen ja rajoitusten vuoksi, jotka aiheuttivat paljon ongelmia. Niistä näkyy yhä jälkiä niin Suomessa kuin globaalistikin, ja alalta lähti sen seurauksena paljon kokeneita ammattilaisia.

Aatu näkeekin työntekijöistä huolehtimisen tärkeyden korostuneen näinä aikoina, ja ajat ovat haastaneet myös yrityksiä kehittämään parempia toimintatapoja kuluttavan työkulttuurin tilalle ja kiinnittämään huomiota henkilöstöön tärkeimpänä resurssinaan. Siihen kuuluu myös esihenkilöiden vastuu kuunnella ja olla työntekijöille aidosti läsnä. Esimerkkinä hän nostaa Oslossa sijaitsevan HIMKOKin, joka on yksi maailman arvostetuimmista baareista. Siellä henkilöstö tekee nelipäiväistä työviikkoa, ja viides päivä on varattu itsensä kouluttamiselle tai yhdessä tekemiselle.

Älykäs ja laadukas tulevaisuus

Ravintola-alan tulevaisuudessa Aatu näkee älylaitteiden käytön yleistymistä eri tavoin ja palveluprosessien eri vaiheissa sekä vaarallisten tai tylsien, aikaa vievien työtehtävien automatisointia roboteilla. Hän tuo esiin myös premiumisaatiotrendin, jossa juodaan mielellään vähemmän, mutta laadukkaampia juomia. Suosiotaan kasvattavat myös alkoholittomat juomat ja vihreät arvot juomien pakkausmateriaaleista lähtien. Juomatrendeistä rommi nostaa suosiotaan juomakategoriana, ja premiumisaatio näkyy myös siellä.

Tia Maria Cold Brew

Aatu on kahvien ja erikoiskahvien suuri ystävä ja käyttää kahvia mielellään myös cocktaileissa. Yksi hänen suosikkiyhdistelmistään on ananaksen ja kahvin maut yhdessä. Kahvidrinkit tulivat mukaan Australian ajoilta, sillä esimerkiksi Espresso Martini on siellä erittäin suosittu cocktail.

Kahvilikööreistä hän suosittelee drinkkeihin Tia Maria Cold Brew’ta, jonka seuraksi voi laittaa vielä rommia. Rommin makumaailma tukee kahvin aromeja, jolloin juomiin saadaan samalla lisää ulottuvuuksia.

Jaa
Tervetuloa Norex Selected Brandsin sivustolle Sivusto on tarkoitettu vain 18 vuotta täyttäneille.